Rene van der Laan blijft uiteindelijk toch hier. Rene zou met ingang van 1 april a.s. gaan werken voor Unica in Waltham, het hoofdkantoor van Unica in de V.S. maar we zijn erin geslaagd om hem van gedacht te doen veranderen.
Een doorslaggevend element was de ongelooflijke evolutie van de Benelux markt en de uitdagingen die hieraan verbonden zijn.
René verwoordde het zo:
"Ik vind de markt in de Benelux op het moment erg interessant en ben zeer geïnteresseerd hoe de markt rond EMM zich verder gaat ontwikkelen. Wat mij vooral aanspreekt in de markt in de regio is de snelle adoptie van nieuwe technologie en nieuwe oplossingen. Ik zie de markt in de Benelux echt als een trendsetter voor de rest van Europa. Omdat de Benelux-markt trend-setter is voor nieuwe ontwikkelingen, kijk ik er naar uit om voor onze klanten en prospecten steeds nieuwe oplossingen te zoeken voor hun marketing uitdagingen."
Rene blijft woonachtig in Nederland en zal met zijn kennis van de markt en de marketing oplossingen van Unica onze Affinium Users’ gemeenschap verder met zijn van hem bekende enthousiasme blijven adviseren.
Een doorslaggevend element was de ongelooflijke evolutie van de Benelux markt en de uitdagingen die hieraan verbonden zijn.
René verwoordde het zo:
"Ik vind de markt in de Benelux op het moment erg interessant en ben zeer geïnteresseerd hoe de markt rond EMM zich verder gaat ontwikkelen. Wat mij vooral aanspreekt in de markt in de regio is de snelle adoptie van nieuwe technologie en nieuwe oplossingen. Ik zie de markt in de Benelux echt als een trendsetter voor de rest van Europa. Omdat de Benelux-markt trend-setter is voor nieuwe ontwikkelingen, kijk ik er naar uit om voor onze klanten en prospecten steeds nieuwe oplossingen te zoeken voor hun marketing uitdagingen."
Rene blijft woonachtig in Nederland en zal met zijn kennis van de markt en de marketing oplossingen van Unica onze Affinium Users’ gemeenschap verder met zijn van hem bekende enthousiasme blijven adviseren.
3 opmerkingen:
Nu ik blijf bij Unica in de Benelux regio en niet ga verhuizen naar Amerika is het misschien wel leuk om me even voor te stellen:
Naam:
René van der Laan
Werkzaam bij Unica:
Sinds maart 2006
Rol:
Solution Consulting Manager (Pre-Sales)
Hiervoor:
6 jaar bij E.piphany, 3 jaar bij Hyperion, daarvoor werkzaam geweest als Financial Controller.
Hobbies:
Hockey (zowel als coach voor het team van mijn zoon en als speler), Golf, Gitaar, Film en Muziek
Wat mij persoonlijk erg aanspreekt in de oplossingen die Unica biedt, is het brede spectrum van oplossingen voor marketeers. Omdat Unica voor zeer veel marketing uitdagingen een oplossing heeft, is dit voor de medewerkers van Unica ook een constante uitdaging. Als team proberen we de vraag in de markt altijd een stap voor te zijn. Als we de Europese markt vergelijken met de Amerikaanse markt voor software in het algemeen, dan zien we dat de Europese markt 1 of 2 jaar 'achterloopt'. De Benelux markt is redelijk snel met het volgen van de ontwikkelingen op de Amerikaanse markt, maar omdat er in Europa weer andere zaken belangrijker zijn dan in de Amerikaanse markt, blijft het spannend welke oplossingen er in het vizier komen van de Europese marketing afdelingen bij onze klanten en prospecten. In de Amerikaanse markt zien we op dit moment een verschuiving van traditionele outbound marketing naar enerzijds inbound marketing en anderzijds naar automatische event detectie uit transactionele gegevens.
De ontwikkelingen op het gebied van inbound marketing volgt Unica al jaren op de voet en Unica heeft ook een zeer gedegen oplossing voor deze uitdaging met als sleutel functionaliteit de naadloze integratie van inbound en outbound marketing. Eigenlijk is het gewoon 1 en dezelfde oplossing waarbij lering kan worden getrokken uit de outbound marketing activiteiten, om de inbound marketing slimmer te maken, maar ook omgekeerd. Waarbij de eindgebruiker een volledige transparante blik heeft en de scheiding tussen in- en outbound marketing volledig wordt weggenomen.
Event detectie wordt op dit moment door veel Unica klanten en prospecten uitgevoerd door gebruik te maken van campaign management oplossingen. Voor veel events is dit ook een uitgelezen manier om dit te doen, maar als het gaat om het afleiden van veranderd gedrag van klanten en vooral als we maar een korte tijdspanne hebben om deze klanten te kunnen benaderen met een boodschap, wordt het interessant om aan automatische event-detectie te denken. Deze automatische event-detectie gebruikt alle dagelijkse transacties om daaruit leads te genereren. Deze leads kunnen worden aangemaakt op het moment dat er een, voor de klant specifieke, afwijking in zijn gedrag plaatsvindt. Je kunt hierbij denken aan een grote storting op de rekening van een klant, het uitblijven van het bijschrijven van salaris, het eerste gebruik van Credit cards in het buitenland en noem maar op. Deze oplossing is ook uitermate geschikt voor het gebruik in telecommunicatie, waarbij bijvoorbeeld gebruik van mobiele communicatie kan worden gevolgd: gaat een klant meer gebruik maken van roaming, plotselinge verhoging van de top-up frequentie en meer van dat soort zaken.
De gegenereerde leads moeten vervolgens de volgende morgen bij het kantoren-netwerk of bij de verkoop afdeling liggen om te worden opgevold met een passende boodschap.
In Amerika zien we dit soort 'lights-out' event detectie en campaigns op grote schaal worden toegepast en ik zie deze ontwikkelingen ook spoedig in Europa als vraag terug komen. Het is al een feit dat Unica inmiddels de eerste klanten in Europa mocht verwelkomen voor deze vorm van event-detectie.
Een andere ontwikkeling die ik in Amerika sterk zie, is het beheren van leads. De meeste contact center en sales force applicaties hebben wel een vorm van lead management, maar deze oplossingen schieten vaak tekort vanuit een marketing perspectief. De marketeers krijgen lang niet voldoende informatie vanuit het veld over de status van de leads en kunnen vaak ook niet meer ingrijpen als de leads eenmaal zijn gedistribueerd naar de kanalen. We zien een ontwikkeling dat marketeers meer controle willen houden over de leads die zij verstrekken en dat het mogelijk moet zijn om de juiste leads naar de juiste kanalen te distribueren en ook dat de niet opgevolgde leads kunnen worden teruggenomen en via een ander kanaal worden opgevolgd. Veel te vaak komt het voor dat marketing afdelingen zijn overgeleverd aan IT afdelingen om het lead management te verzorgen. Waardoor er voor marketing afdelingen soms erg weinig informatie terugstroomt en er eigenlijk bitter weinig te managen valt voor deze kostbare leads.
Het leuke van het werken in de software branch is dat je de verschillende verticale markten op de voet moet volgen en een kijkje mag nemen bij vooraanstaande bedrijven in de regio. Ik voel het nog steeds als een voorrecht dat ik dat mag doen. Uiteraard vergt dat van mijn kant ook inspanning om proberen net dat stapje vooruit te lopen om bedrijven te kunnen blijven adviseren en meenemen in de wondelijke wereld van Enterprise Marketing Management.
Mijn motto: "Kijk eens wat vaker omhoog, dan zie je zoveel meer" en "een dag niets geleerd... een dag niet geleefd"
René,
Heb je een verschil gemerkt tussen Benelux en US op marketing vlak ?
Kris
Jazeker, in Amerika is men veel meer op de hoede als het gaat om spam preventie en men probeert steeds beter doelgerichte acties op te zetten om zoveel mogelijk response te krijgen op een campagne. Resultaat is dat men betere response ratio's haalt, maar daarvoor meer, diversere campagnes uitvoert. Om maar eens een verschil te noemen...
Een reactie posten