vrijdag 11 juli 2008

Marketeers aan de goktafel

In PUB, het vakblad voor reclame, marketing en media staat er deze maand p26 en p27 een interessant interview van Marcel Holsheimer. In dit artikel legt hij uit dat marketing effectiever wordt wanneer je een patroon in de reaties van de klant herkent. Net zoals de kaartspeler die aan de hand van de gespeelde kaarten de volgende kaarten tracht te voorspellen en zijn spel in functie daarvan organiseert.

Samengevat:

  • Marketing wordt effectiever wanneer je een patroon in de reacties van de klant herkent.
  • De analyse van het (koop)gedrag van de (potentiële) klanten moet door de marketeer gebeuren.
  • Met de hulp van de klantengegevens kan men de interesse van de consumenten in de producten en diensten voorspellen.
  • De marketeer moet daarop inspelen door gerichte campagnes uit te schrijven.
Dialogeren met de klant is:
  • Luisteren en webbezoek analyzeren.
  • Beslissen op basis van klanteninzicht en reageren met aangepaste propositie.
  • Opleveren via een specifiek kanaal.
  • De dialoog centraal aansturen over een mix van kanalen, centraal opvolgen, beheren en bijsturen.

volledig artikel: http://www.box.net/shared/o7kfhyuskc

Geen opmerkingen: