dinsdag 10 juni 2008

Bizz: De parallel tussen marketing en eenentwintigen

In Bizz verscheen dit kort artikel over Unica:
http://www.trends.be/nl/bizz/de-parallel-tussen-marketing-en-eenentwintigen/site37-section10-article3460.html


Vandaag komt de film '21' uit in België. Deze film met Kevin Spacey en Laurence Fishburne is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Yuchun Lee, CEO van softwarebedrijf Unica Corporation. Als student ontwikkelde hij een systeem om de kaarten van blackjack (beter bekend als eenentwintigen) te voorspellen. Met vijf kompanen maakte hij honderden casino's miljoenen dollars lichter. Yuchun Lee ziet een duidelijke parallel tussen eenentwintigen en marketing. Wat werkt in het casino... De methode om te winnen met blackjack is gebaseerd op een eenvoudig principe: de kaarten tellen en aan de hand van de gespeelde kaarten de volgende kaarten voorspellen en de tactiek bepalen. Yuchun Lee en zijn medestudenten aan het MIT waren bijzonder begaafd en werkten een ingenieuze wiskundige methode uit om de kaarten te tellen en te voorspellen terwijl ze blackjack speelden. Er kwam niets geheimzinnigs bij kijken. "Eigenlijk gokten we niet. We werkten", zegt Lee over zijn vele casinoavondjes. ...werkt ook in de marketing Marketing heeft evenmin te maken met mysterie of geluk. De marketeer analyseert aan de hand van harde gegevens het (koop)gedrag van zijn (potentiële) klanten. Met die informatie probeert hij te voorspellen hoe geïnteresseerd de consumenten zijn in zijn producten en diensten. Op basis hiervan werkt hij gerichte campagnes uit. Bij Lee verloopt dat via uitgekiende softwaremodellen. De software die zijn bedrijf Unica maakt, vervangt de meeste handelingen van de marketeer, inclusief informatie over klanten opzoeken en opslaan, marketingcampagnes ontwikkelen en uitvoeren. Met die software kunnen bedrijven verschillende gegevensbronnen analyseren om klanten op te sporen, hun behoeften te identificeren en daar marketingcampagnes op af te stemmen. De computer als marketeer?

Geen opmerkingen: